przedsięwzięcia edukacyjne

Jak co roku włączyliśmy się w akcję DBI. W ramach tego wydarzenia odbył się cykl zajęć edukacyjnych dla dzieci z przedszkoli i  szkół podstawowych m. Chełma. W akcji wzięło udział prawie 200 dzieci. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się czym jest internet, do czego służy oraz jakie zagrożenia czyhają na nas w sieci. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w pogadankach i aktywnie rozwiązywały zadania z elementami kodowania.

Ponad to na Bibliotecznej Platformie Zdalnej Edukacji zamieszczone zostały materiały dydaktyczne adresowane do nauczycieli zawierające scenariusze lekcji o bezpiecznym intrenecie, poradniki i infografiki.

Akcję koordynowała Katarzyna Kalita.

Zdjęcia:

https://pm5chelm.szkolnastrona.pl/art,3045,dzien-bezpiecznego-internetu-we-wspolpracy-z-biblioteka-pedagogiczna-grupa-biedronki

https://pm5chelm.szkolnastrona.pl/art,3046,jak-bezpiecznie-korzystac-z-internetu-zajecia-z-pracownikami-biblioteki-pedagogicznej-w-grupie-puchatki

W październiku Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie włączyła się do realizacji projektu BohaterON w Twojej Szkole 2023. To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. W tym roku do współpracy zaprosiliśmy zaprzyjaźnione placówki oświatowe -  Niepubliczną Integracyjną Szkołę Podstawową Nowoczesnych Technologii i Języków Obcych „Arka”, Przedszkole Miejskie nr 13 oraz Szkołę Podstawową w Stołpiu. Łącznie w akcji wzięło udział blisko 220 osób.

Dzieci przedszkolne obejrzały przedstawienie Niebajka o Powstaniu Warszawskim. Przeprowadzono pogadankę  o bohaterstwie oraz o sposobach rozwiązywania różnych konfliktów. Dzieci wykonywały także zwierzątka (liski, kotki) w technice origami i odgrywali scenki teatralne na temat rozwiązywania sporów i sytuacji konfliktowych.

Z kolei uczniowie szkół podstawowych zapoznali się ze słuchowiskiem autorstwa Elizy Piotrowskiej Jak zostałem bohaterem. Uczniowie dyskutowali  o tematyce bohaterstwa dawniej i dziś oraz o tym w jaki sposób można być patriotą w naszych czasach. Wykonały prace plastyczne – wspólnie stworzyły plakat akcji BohaterON.

Zajęciom towarzyszyła wystawa „Drogi ku wiedzy” zorganizowana w partnerstwie z Archiwum Państwowym w Lublinie.

FOTORELACJA

13 czerwca 2023 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbył się finał podsumowujący działania w bibliotecznym edukacyjnym programie "TIK?Tak!5 Moda na czytanie”. Program rozpoczął się 1 marca 2023 r. i trwał ponad dziesięć tygodni. Celem programu była promocja czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Uczestnicy mieli do wykonania pięć zadań, a szczegóły i efekty ich prac zamieszczano na stronie https://www.bpchelm.pl/o-nas/tik-tak.

W tegorocznej edycji wzięło udział 60 uczniów ze szkół z m. Chełm i powiatów.

  1. Zaczytani (SP Stołpie) - klasa 8 (opiekun Magdalena Laskowska)
  2. Książkary (SP Siennica Różana) - klasa 6 (opiekun Monika Saluk)
  3. KleebergAG (SP 3 Włodawa) - klasa 5-7 (opiekun Aleksandra Gołko)
  4. KleebergKW (SP 3 Włodawa) - klasa 4 (opiekun Katarzyna Wójciuk)
  5. Estrellas (SP 3 Włodawa) – opiekun Natalia Kossyk
  6. Kreciki (SP Żółtańce) - klasa 5 (opiekun Małgorzata Łobejko)
  7. Sprinkles (ZS Sawin) - klasa 4 (opiekun Renata Terlecka)
  8. Strupiniaki1 (SP Strupin Duży) - klasa 4 (opiekun Jowita Mróz)
  9. Strupiniaki2 (SP Strupin Duży) – klasa 4 (opiekun Jowita Mróz)
  10. Kumple (ZS Sawin) - klasa 4-6 (opiekun Renata Terlecka)
  11. Rabanki (ARKA Chełm) - klasa 2 (opiekun Barbara Soja)
  12. Mole (SP Wierzbica) - klasa 6 (opiekun Aneta Winiarska)
  13. Stokrotki (SP Staw) - klasa 6 (opiekun Anita Pękała)
  14. Misie (ARKA Chełm) – klasa 2 (opiekun Barbara Soja)
  15. Króliczki (ARKA Chełm) - klasa 2 (opiekun Barbara Soja)
  16. Planetki (ARKA Chełm) - klasa 2 (opiekun Barbara Soja)
  17. Badacze (ARKA Chełm) - klasa 2 (opiekun Barbara Soja)
  18. Erudytki (SP 1 Chełm) - klasa 6 (opiekun Katarzyna Matuła)
  19. Iskierki (SP Żółtańce) – klasa 5 (opiekun Małgorzata Łobejko)
  20. Gracze (SP Żółtańce) – klasa 5 (opiekun Małgorzata Łobejko)

Łącznie 20 zespołów pod opieką 12 nauczycieli – opiekunów zespołów, którzy służyli pomocą
i wspierali uczniów w realizacji poszczególnych zadań.

Komisja konkursowa w składzie: Katarzyna Kalita (koordynator), Marta Kozieł, Dorota Leszcz oraz Elżbieta Szewczyk oceniła zadania według dwóch kategorii wiekowych: I kategoria to uczniowie  klas 2-4 SP, a II kategoria objęła uczniów klas 5-8 SP. Najwyżej oceniono prace zespołu Sprinkles (ZS Sawin) i KleebergKW (SP 3 Włodawa) oraz w kategorii dzieci starszych – zespół Mole (SP Wierzbica) i Stokrotki (SP Staw). Szczegółowa punktacja znajduje się karcie wyników zamieszczonych na stronie internetowej TIK?Tak!

Wydarzenie uświetnił koncert młodych artystów z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Chełmie: Julia Kruk (pianino, Sara Watts Postcard from Paris), Konrad Comeau (pianino, Sara Watts The Avenue) oboje uczniowie klasy Dominiki Łasko, Zofia Kozorys (gitara, Milonga Na pożegnanie) klasa Katarzyny Oleszczyńskiej, Mateusz Młynarczyk (pianino, Lipski Miniatury) - klasa Agnieszki Schulz- Brzyskiej.

Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy, a najwyżej ocenione projekty zostały nagrodzone. Nagrody ufundował Urząd Marszałkowski w Lublinie i Dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Opiekunowie zespołów otrzymali podziękowania.

FOTORELACJA

Jak co roku uczestniczyliśmy w akcji XXII Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom.

W tym roku do akcji przystąpiły: Przedszkole Miejskie nr 2, 10, 13, 15, Przedszkole Montessori, Szkoła Podstawowa w Strupienie Dużym, Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie, Niepubliczna Integracyjna Szkoła Podstawowa Arka. Czytaniu książeczek towarzyszyły: teatrzyk kamishibai, projekcja filmu, zabawy integracyjne oraz podsumowanie konkursu pt. „Spotkanie z bohaterami utworów Aleksandra Fredry”. Dziękujemy wszystkim za uczestnictwo i wspólnie spędzony czas.

W środę 7 czerwca w bibliotece Pedagogicznej w Chełmie, odbyło się zakończenie trwającego od lutego bieżącego roku kursu szachowego dla dzieci początkujących. Prze prawie cztery miesiące przedszkolakom i uczniom szkół podstawowych, „królewska gra” powoli, ale systematycznie odsłaniała swoje tajemnice. Przypomnieć tu należy, że szachy to gra niezwykle szybko wpływająca na procesy myślowe i decyzyjne, ucząca rywalizacji i pozwalająca zmierzyć się z własnymi błędami i porażkami.

 Podczas zajęć ogłoszony został konkurs plastyczny pod hasłem „Moja ulubiona i figura”,
w którym trzema równorzędnymi nagrodami podzieliły się: Emilia Ślusarczyk, Kacper Ślusarczyk
i Dorota Świderska. Wręczenia nagród dokonał podczas zakończenia kursu dyrektor placówki Pan Mariusz Fajman.

Dyrektor nagrodził w tym dniu jeszcze zwycięzców rozegranego w ramach zajęć mini turnieju szachowego w którym triumfatorami zostali:

I miejsce - Dominik Nickel

II miejsce - Krzysztof Jaworski

III miejsce - Mateusz Pniowski

Zwycięzcom rozdane zostały pamiątkowe medale, drobne upominki i dyplomy, a wszyscy uczestnicy kursu otrzymali dyplomy za udział i pamiątkowe przypinki.

Obecnie w bibliotece trwają jeszcze zajęcia w II grupie uczniów starszych, które również zakończą się mini turniejem, a zwycięzców tych zawodów, poznamy podczas zakończenia kursu w dniu 23 czerwca.

Po raz kolejny okazało się, że Biblioteka Pedagogiczna to właściwe miejsce wsparcia  i rozwoju nie tylko nauczycieli ale i uczniów. Dzieci połknęły bakcyla i od tej pory szachy już zawsze będą gościć w ich sercu, a dyrektor placówki wraz z nauczycielem szachów, Robertem Gałanem, już planują kolejne działania, nie tylko dla najmłodszych.

„Kwiecień miesiącem książki” to ogólnopolska akcja o charakterze czytelniczym. W ramach akcji w bibliotece przygotowane zostały wystawy zbiorów, mali czytelnicy przez cały miesiąc otrzymywali „Dzienniczki Małego Czytelnika”, a także prowadzona była akcja informacyjna dotycząca obchodów Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci (2.04) i Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich (23.04) na portalu społecznościowym biblioteki. W kwietniu odbywały się również zajęcia czytelnicze dla przedszkolaków oraz uczniów klas wczesnoszkolnych. W zajęciach uczestniczyły przedszkolaki z PM nr 2 w Chełmie , PM nr 3 w Chełmie, PM nr 15 w Chełmie,  Przedszkola Niepublicznego “Razem” w Chełmie oraz Przedszkola w Kamieniu oraz dziećmi świetlicowymi w SP nr 5 w Chełmie. Zajęcia czytelnicze przeprowadziły: Katarzyna Kalita, Monika Szczerbacz, Katarzyna Świderska oraz Joanna Sochal.

FOTORELACJA

FOTORELACJA Przedszkole "RAZEM" 1

FOTORELACJA Przedszkole "RAZEM" 2

FOTORELACJA Przedszkole "RAZEM" 3

Światowy Dzień Wody to święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 1992 roku. Obchodzone corocznie 22 marca ma przypominać, że wielu mieszkańców naszej planety – obecnie ok. 800 milionów osób – cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej. Z okazji obchodów Światowego Dnia Wody w Przedszkolu Miejskim nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie Katarzyna Kalita przeprowadziła ramach przedsięwzięcia edukacyjnego w dn. 24.03.2023 r. zajęcia dla grup: Tygrysków (3-latki), Jeżyków (4-latki), Krasnali (3-5 latki) oraz Słoneczek (6 latki).

Przedszkolaki przed rozpoczęciem zajęć zapoznały się z Kroplą Ksenią, a następnie młodsze dzieci uważnie wysłuchały opowiadania „Przygody kropli wody” M. Terlikowskiej (z kolei starsze dzieci układały historyjkę obrazkową do zmodyfikowanej wersji opowiadania H. Bechlerowej „Przygoda kropelki wody”). Dzieci chętnie odpowiadały na pytania dotyczące treści opowiadań, a także pytania dotyczące obiegu wody i sposobów na jej oszczędzanie, aktywnie brały udział w zabawach ruchowych (Wędrówka kropelki” i „Woda dookoła”) oraz wykonały ćwiczenie ortofoniczne – „Jakie odgłosy wydaje woda?”, co sprawiło im wielką frajdę. Zajęcia zakończyły się podsumowaniem i wykonaniem prac plastycznych, które zostały zamieszczone w galeriach poszczególnych grup w przedszkolu.

Brak opisu.

Cykl zajęć czytelniczych realizowany w przedszkolach i szkołach podstawowych (klasach I-III) na terenie miasta Chełm. Zajęcia odbywają się w placówkach edukacyjnych oraz w bibliotece. Głównym celem przedsięwzięcia jest rozwijanie pamięci, wyobraźni i koncentracji, utrwalanie znajomości bajek, rozwijanie zainteresowań dzieci literaturą, kształtowanie właściwych postaw prospołecznych. W trakcie realizacji zająć dzieci wzbogacają słownictwo i przygotowują się do samodzielnych wypowiedzi.

W ramach przedsięwzięcia przeprowadzam zajęcia z wykorzystaniem teatrzyka kamishibai. Poprzez różnorodne formy pracy staram się ośmielać dzieci do wypowiedzi wyrażających własne poglądy na temat postaw bohaterów różnych opowieści.

Szkoły, które dołączyły do przedsięwzięcia „Baw się i ucz”: Zespół Szkolno Przedszkolny Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie, Przedszkole Miejskie Nr 10, Przedszkole Miejskie Nr 8, Przedszkole miejskie Nr 2, Akademia Małego Księcia - Niepubliczna Szkoła Podstawowa. Wszystkie chętne placówki zapraszam do kontaktu.

Koordynatorka przedsięwzięcia: Katarzyna Świderska (Wydział Informacji i Informatyzacji)

FOTORELACJA

Międzynarodowy Dzień Teatrzyku Kamishibai to okazja do organizacji spotkań z najmłodszymi czytelnikami i zaprezentowania różnych bajek i opowiadań właśnie z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.  Dziękujemy za udział kl. I a z „Arki”, kl. III a i III b z  Akademii Małego Juniora, kl. III z Zespołu Szkolno -Przedszkolnego nr 3 w Chełmie oraz klasy I-III ze SP nr 5 w Chełmie w obchodach tego święta. W tym roku wykorzystane zostały następujące opowieści: „Gburkoludki już znają: Proszę, Dziękuję, Przepraszam”, „Wesoły młynarz” (autorstwa Piotrusia Kruszewskiego), „Na tropie śmieciowego potwora” oraz „Noc w bibliotece”. Historie opowiedziane poprzez teatrzyk były podstawą do poprowadzenia zajęć o różnej tematyce, a dzieci miały możliwość uczestnictwa w urozmaiconych formach aktywności. Łącznie nasze „spektakle” obejrzało 114 uczniów.

FOTORELACJA

Cykl zajęć edukacyjnych z robotyki i programowania dla uczniów szkół podstawowych (klasy 0-8). Zajęcia odbywają się w placówkach edukacyjnych oraz w bibliotece. Głównym celem przedsięwzięcia jest rozbudzenie zainteresowania uczniów programowaniem oraz poznanie podstawowych pojęć związanych z robotyką. W trakcie realizacji zadań uczniowie doskonalą umiejętność logicznego myślenia, powiązywania współrzędnych, myślenia analitycznego, a także kreatywność.

W ramach realizacji przedsięwzięcia przeprowadzamy zajęcia z użyciem robotów: Dash&Dot, Cue, sterowana gąsienica Fisher Price, Ozoboty (programowanie w aplikacjach, budowanie instrukcji, sterowanie). Wdrażamy elementy programowania blokowego (gra planszowo mobilna Scottoe Go!), języków: python, java, java script. Wykorzystujemy roboty posiadające sztuczną inteligencję, gry komputerowe do nauki programowania, klocki konstrukcyjne KORBO, matę do kodowania, kolorowe kubeczki, krążki, tablety i wiele innych.

Szkoły, które dołączyły do MOBILNEGO KLUBU KODERA: Szkoła Podstawowa nr 6 w Chełmie, Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie, Zespół Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Chełmie , Zespół Szkolno Przedszkolny Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie, Szkoła Podstawowa w Białopolu.

Koordynatorki przedsięwzięcia: Magdalena Machowicz, Joanna Sobańska (Wydział Promocji i Wspomagania Edukacji)

FOTORELACJA

Priorytetem działań dydaktycznych placówki oświatowej jest nauka wzorców wychowania w duchu poszanowania godności osób dotkniętych deficytami oraz tworzenie programów skoncentrowanych na prawach i jakości życia osób niepełnosprawnych, którzy są integralną częścią społeczeństwa. Założenia te są podwaliną realizowanej w roku szkolnym 2022/2023 innowacji pedagogicznej Migaj, zrozum, pomagaj – nauka języka migowego dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Jej celem jest przybliżenie świata, potrzeb, postaw i kultury osób niepełnosprawnych, wychowanie w zakresie podejmowania działań internalizacji postaw tolerancji, pozytywnych wartości, wrażliwości, poszanowania praw człowieka i przygotowanie społeczne dzieci do realnych sytuacji życiowych bazujących na kontaktach z niepełnosprawnymi rówieśnikami.

Uczniowie będąc pełnoprawnymi uczestnikami życia społecznego świadomie nadają własne i cudze komunikaty, są odbiorcami zarówno zamierzonych, jak i nie zamierzonych informacji. Holistyczny i świadomy kontakt z otoczeniem odbywa się poprzez różne kanały, akty mowy, gesty, które stają się kluczem do poznawania skomplikowanego świata, pojmowania i interpretowania różnych zależności i wielowymiarowości niepełnosprawności.

Nauka elementów języka migowego, poznanie świata i kultury osób głuchych opiera się na kontekstowej integracji w edukacji wczesnoszkolnej. Umożliwia ona posługiwanie się w czasie zajęć wszystkimi funkcjami języka i stwarza warunki do aktywności werbalno-ruchowo-mimicznej.

Autor innowacji: Urszula Mazurek

Uczestnicy innowacji: uczniowie klasy 2 Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Kamieniu

FILM

Współczesna edukacja odbywa się w warunkach otwartości, uwrażliwienia i  kształcenia u każdego dziecka podejścia i wypracowania pozytywnych wzorców wobec niepełnosprawności i osób nią dotkniętych. Idee te są podstawą innowacji pedagogicznej Migające rączki – nauka języka migowego dla dzieci przedszkolnych, realizowanej w roku szkolnym 2022/2023. Niepełnosprawność wiąże się z niemożnością pełnego uczestnictwa w społeczeństwie ze względu na bariery społeczne, kulturowe, architektoniczne. Dzieci posiadając naturalne zdolności komunikacyjne, bardzo łatwo nawiązują relacje, których fundamentem jest kontakt z rozmówcą takim, jakim jest, prezentują postawę otwartości na relacje z osobami niepełnosprawnymi. Program innowacji wspomaga treści nauczania realizowane w przedszkolu nakierowane na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dotyczącymi alternatywnej komunikacji i edukacji włączającej. Rozwija pozytywne postawy moralne, etyczne, społeczne, pozwalając czuć się dobrze w towarzystwie osób niepełnosprawnych, kształtujące u dzieci postawę zrozumienia, tolerancji, akceptacji i szacunku. Program oparty jest na wieloprofilowej indywidualizacji potrzeb dziecka przedszkolnego w celu rozwoju jego kompetencji komunikacyjnych, osobistych i społecznych, które przygotują go do samodzielnego, wartościowego funkcjonowania dzięki wielorakiej integracji z innymi członkami najbliższego otoczenia.

Autor innowacji: Urszula Mazurek

Uczestnicy innowacji: dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 15 w Chełmie

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu obchodziliśmy z nauczycielami. Zorganizowaliśmy dla nich szkolenie online Nauczyciel - specjalista od bezpieczeństwa w sieci z ogromną ilością różnych materiałów do wykorzystania na lekcjach, w tym nasze autorskie filmy oraz scenariusze. Szkolenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, co świadczy o tym, że temat jest bardzo ważny i nauczyciele potrzebują bieżących informacji na temat zagrożeń i cyberprzemocy. W szkoleniu udział wzięło 96 nauczycieli z różnych szkół i placówek oświatowych.

Koordynatorki przedsięwzięcia: Magdalena Machowicz, Joanna Sobańska (Wydział Promocji i Wspomagania Edukacji)

Po raz kolejny wzięliśmy aktywny udział w akcji promującej kodowanie i programowanie Code Week. Tym razem przeprowadziliśmy cykl zajęć z wykorzystaniem robotów (interaktywna sterowana gąsienica, Dash&Dot, Ozoboty, Cue, Scottie Go!) w placówkach oświatowych (PM nr 3, PM nr 5, SP nr 5, SP nr 8, ZWiPPP). Biorąc udział w akacji każdego roku przypominamy jak ważne jest wprowadzanie elementów kodowania i programowania na zajęciach edukacyjnych. Uczniowie rozwijają umiejętność logicznego myślenia, powiązywania współrzędnych oraz kreatywność. Dziękujemy za aktywny udział!

Co to jest Internet? Jak z niego bezpiecznie korzystać? Jakie zagrożenia możemy spotkać w Internecie? Jak ich uniknąć? To tylko niektóre problemy, jakie poruszyliśmy podczas zajęć edukacyjnych online zorganizowanych dla szkół z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu. Zróżnicowaliśmy tematykę zajęć dla poszczególnych grup wiekowych: klasy 1-3 (Co można robić w Internecie? Plik i Folder w sieci), klasy 4-6 (Znajomy nieznajomy, czyli 007 zaloguj się), klasy 7-8 (O jeden film za daleko, czyli zaklej kamerkę lub myśl). 

Zainteresowanie zajęciami przeszło nasze oczekiwania! W zajęciach udział wzięło 2500 uczniów z 26 szkół podstawowych

Dla nauczycieli przygotowaliśmy kurs e-learningowy na naszej platformie edukacyjnej Bezpieczni w Internecie - wszystko, co nauczyciel wiedzieć powinien. Kurs ukończyło 84 nauczycieli.

Uczniowie mieli do wykonania misje, podczas których stworzyli rewelacyjne prace na temat cyberprzemocy. 

Przedsięwzięcie zorganizowały: Magdalena Machowicz i Joanna Sobańska (Centrum Zastosowań TIK)

Galeria prac uczniów

O DBI | SaferInternet

Koty, kociaki... Kto ich nie kocha? W tym roku po raz pierwszy wzięliśmy udział w Światowym Dniu Kota. W ramach tej inicjatywy przeprowadziliśmy zajęcia edukacyjne w formie online dla przedszkolaków. Był teatrzyk kamishibai "Kot w butach", kocie origami, papierowe koty, zabawy, tańce i kodowanie z kotami. 

W zajęciach udział wzięło 600 przedszkolaków z 21 placówek z Chełma i okolic. DZIĘKUJEMY za wspólną zabawę i zaangażowanie! 

Zajęcia przeprowadziły: Agnieszka Chaber, Magdalena Machowicz, Joanna Sobańska

Galeria prac dzieci

W tym roku bardzo aktywnie włączyliśmy się do akcji promującej kodowanie i programowanie Code Week. Ze względu na ograniczone możliwości, postanowiliśmy wesprzeć placówki oświatowe w ramach organizacji akcji w nieco inny sposób niż zwykle. Ty razem nie prowadziliśmy zajęć z wykorzystaniem robotów. Postawiliśmy na zajęcia w formie online! Przygotowaliśmy scenariusze zajęć z elementami kodowania, opracowaliśmy karty pracy dla poszczególnych grup wiekowych, zorganizowaliśmy zajęcia zdalne przy wykorzystaniu platformy clickmeeting. Wyszło ciekawie! :) Nawiązaliśmy współpracę z nowymi placówkami (Zespół Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmie). W akcję włączyła się także Szkoła Podstawowa nr 5, z którą współpracujemy od kilku lat. Zapoznaliśmy dzieci z podstawowymi zagadnieniami związanymi z programowaniem i kodowaniem. 

Code Week 2018 | .eTwinning Polska

Już od 3 lat włączamy się ogólnopolską akcję Noc Bibliotek. W tym roku po raz pierwszy w formie zdalnej. Daliśmy radę! Opracowaliśmy ciekawe materiały edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które zostały wykorzystane podczas Nocy. Uczniowie wzięli udział w projekcji filmu "Jakub, Mimmi i gadające psy” (Jekabs, Mimmi un runajosie suni”) w reż. Edmundsa Jansona, Łotwa, Polska, 2019, który powstał na podstawie książki łotewskiej pisarki Luize Pastore „Maskackas stasts” (niewydanej jeszcze w Polsce). To nagrodzona przez jury na festiwalu Kino Dzieci 2019 za „empatyczne, wrażliwe i atrakcyjne artystycznie ukazanie historii, która zaskakuje oryginalnością a zarazem porusza ważne współczesne problemy kulturowe i cywilizacyjne świata dzieci i dorosłych”,  współtworzona przez Polaków, oryginalna w formie animacja, która opowiada o budowaniu porozumienia i zachęca do wspólnego działania w trosce o najbliższe otoczenie i przyrodę. Po projekcji filmu uczniowie tworzyli plakaty promujące konieczność dbania o środowisko lokalne, jego estetykę i przyrodę. Wzięli udział w burzy mózgów oraz pogadance. Zorganizowali mini happening na terenie swojej szkoły. Druga część zajęć miała nieco mroczny charakter. Uczniowie podzieleni na grupy grali w interaktywną grę, której akcja rozgrywa się w murach naszej biblioteki. Odpowiadali na pytania, rozwiązywali zagadki, wykonywali zadania. 

Do naszej akcji włączyły się szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa w Sielcu, Szkoła Podstawowa w Stawie oraz ZSCKR w Okszowie.

Dziękujemy nauczycielom i uczniom za zaangażowanie i współpracę!

Materiały do pobrania - Noc Bibliotek

Po raz pierwszy wzięliśmy udział w projekcie – Lubelskie Wirtualne Dni Nauki, które odbyły się we współpracy uczelni wyższych: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Lubelskiej oraz Miasta Lublin. Wydarzenie było transmitowane online na portalu Lubelskiego Uniwersytetu Inspiracji www.lui.lublin.eu, w terminie 22-24.09.2020 r.

W ramach projektu i wirtualnych działań o charakterze naukowym, zaprezentowaliśmy naszą Biblioteczną Platformę Zdalnej Edukacji MOODLE. Pochwaliliśmy się zróżnicowaną formą działań, jakie prowadzimy na Platformie i zaprosiliśmy do udziału w naszych bezpłatnych certyfikowanych kursach e-learningowych oraz szkoleniach on-line. Wszystkie zaproponowane przez nas szkolenia skierowane były do nauczycieli, studentów oraz innych zainteresowanych osób. 

Kursy e-learningowe były otwarte dla uczestników od 21.09 do 27.09.2020 r. Kursanci mogli zapisać się na szkolenie i wykonać aktywności w dowolnym momencie, otrzymali CERTYFIKATY.

  • LEKCJA Z KODAMI QR
  • ZACHMURZONA LEKCJA

Szkolenia on-line odbyły się w dniu 23.09.2020 r.

  • JAK PRZEKAZAĆ TAJNĄ WIADOMOŚĆ? – SZYFROWANIE 
  • CANVA – GRAFIKA W EDUKACJI 

Zainteresowanie nasza ofertą było ogromne. W sumie udział w szkoleniach wzięło 138 nauczycieli z całego kraju.

W innej formie ale się udało! Po raz kolejny wzięliśmy udział w międzynarodowej akcji odkrywania talentów. W porozumieniu z Placówkami oświatowymi (PM nr 13 w Chełmie, PM nr 15 w Chełmie, Niepubliczne Przedszkole Integracyjne RAZEM) zorganizowaliśmy Dzień Kropki w formie online. Zmontowaliśmy film edukacyjny dla dzieci, który przedstawiał losy Vashti, głównej bohaterki Kropki Petera H.Reynoldsa. Po obejrzeniu filmu dzieci odkrywały swoje talenty wykorzystując przygotowane przez nas karty pracy. Nauczyciele otrzymali cały zestaw do przeprowadzenia zajęć w swoich Placówkach (film, karty pracy, scenariusz). Na koniec zajęć każda grupa Przedszkolaków otrzymała pamiątkowe dyplomy za udział w akcji. Dziękujemy za współpracę i włączenie do naszych działań w tym dziwnym wirusowym czasie…

Fotorelacja z Międzynarodowego Dnia Kropki